Bär på rätt sätt: Att bära barnet är bra för din rygg

När en förälder bär sitt lilla barn direkt efter födseln återupplever barnet närheten, värmen och tryggheten som det känner igen från livmodern. Hur mycket uppmärksamhet som barnet kräver beror på dess egna karaktär. Och i grunden kommer det att fortsätta vara så under ett antal år. Även barn som lärt sig gå kan högljutt och ständigt tala om att de MÅSTE bäras NU och att de inte kommer att ta ett enda steg till för egen maskin. 

Ett större och tyngre barn brukar dock bli buret kortare stunder. För nyfödda är det tvärtom. Men i bägge fallen belastas ryggen på den person som bär dem. När man bär något tungt bör man alltid bära nära överkroppen och hålla ryggen upprätt. Tyngden bör dessutom vara så jämt fördelad som möjligt mellan bägge armar eller axlar. Det är också viktigt att coremusklerna (mag- och ryggmusklerna) är starka nog att ge stöd åt rörelserna. 

 

Att bära korrekt är ett varsamt träningspass
Samma principer gäller när man bär ett barn, trots att denna börda är betydligt mer bedårande än en flyttlåda. När man bär barnet på ena armen intar andra halvan av kroppen vanligtvis en kompenserande ställning. Detta leder ofta till ojämn påfrestning på musklerna vilket resulterar i spänningar. När magmusklerna fortfarande är svaga precis efter förlossningen kan en bärsele eller bärsjal avlasta mamman. Och som vi alla vet kommer föräldrar att bära runt på sina små oavsett om de vill det och oavsett om de bör bli burna eller ej. 

Att kontinuerligt bära på ett korrekt sätt, redan från förlossningen, är därför ett varsamt träningspass för musklerna. Coremusklerna blir starkare i takt med att barnet ökar i vikt, och ryggproblem kan förebyggas. Precis som när man tränar med hantlar. Det är viktigt att föräldrarna inte är rädda för att bära barnet på ryggen från 6–7 månaders ålder (senast). Då aktiveras andra muskelgrupper, och tyngden fördelas jämnare. 

 

Ryggont, reumatism och skolios
Om ryggmusklerna är svaga är det bra om det mesta av barnets tyngd vilar på bärarens höftbenskam. Men föräldrar som redan har ryggproblem kan även bära sitt barn i en bärstol eller bärsele. Om du har kontinuerlig ryggsmärta eller skolios bör du dock konsultera en ortoped. En konsult med goda kunskaper om bärselar kan kontrollera att bärselen sitter korrekt och ge tips om vilken sele du bör välja. Alla selar passar inte alla kroppsformer. Personer med reumatism kan också bära barn i en bärstol eller bärsele. Detta rekommenderas dessutom uttryckligen av mödravården vid universitetskliniken för reumatologi i Bern. Vi rekommenderar dig dock att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig att hitta det bästa sättet för just dig att bära på, utifrån dina förutsättningar. När du väl vet hur du ska bära kommer det att förenkla vardagen och minska obehag och smärta för dig och barnet.

Och här kommer några goda nyheter: samtliga Ergobaby-bärselar har testats och tilldelats en kvalitetsstämpel vid AGR:s kampanj för friskare ryggar. Den oberoende testkommissionen, som har bestått av experter från olika medicinska områden, har tilldelat produkterna en kvalitetsstämpel. Denna kvalitetsstämpel delas endast ut till produkter som stödjer ryggraden samt rörelseapparaten och som avlastar bäraren. Med andra ord kan du vara säker på att du inte riskerar att skada dig och din rygg om du använder din bärsele på ett korrekt sätt. Tvärtom, faktiskt: ryggen kommer att tacka dig.

 


 

Marieke Achterholt, konsult vid bära-barn-skolan Clauwi

 


 

 

RELATED POSTS

css.php